Większość producentów smartfonów konkurujących dziś o uwagę i portfele klientów to Chińczycy. Obok niezbyt znanych marek, zorientowanych głównie na segment budżetowy, wyróżnia się kilku prawdziwych technologicznych gigantów. Jednym z nich jest OPPO.
Jak marka smartfonów dała początek dwóm innym markom
Firma OPPO została założona w 2004 roku jako spółka zależna BBK Electronics Corporation. W tym czasie sama korporacja produkowała odtwarzacze CD i DVD oraz odtwarzacze mp3, a OPPO zaczęło wytwarzać te same produkty. Następnie dodano odtwarzacze Blu-ray, sprzęt audio i telefon z przyciskami, który pojawił się w 2008 roku. Nie odniósł on sukcesu i przez kilka lat próby wejścia na rynek urządzeń mobilnych były odkładane.
W 2011 roku firma rozpoczęła produkcję smartfonów. Pierwszym modelem, który przyciągnął powszechną uwagę, był telefon Finder X907, rekordowo cienki jak na standardy 2012 roku – tylko 6,65 mm. Stopniowo telefony oppo zaczęły podbijać rynki wielu krajów. Niemal każdego roku firma wprowadzała nowe funkcje własnego projektu – od różnych ulepszeń aparatu po technologię VOOC Flash Charging. Firma stworzyła również własne oprogramowanie Color OS.
Co ciekawe, w procesie rozwoju ze struktury OPPO wyodrębniły się dwie niezależne marki, które dziś również należą do czołowych producentów smartfonów. W 2013 roku uruchomiono markę OnePlus, pod którą produkowano droższe telefony. A w 2018 roku linia Real ewoluowała w samodzielną markę Realme. Wszystkie te marki (plus marka Vivo) są częścią BBK Electronics Corporation.
OPPO dzisiaj
W 2008 roku firma całkowicie zrezygnowała z produkcji odtwarzaczy płyt i skupiła się na urządzeniach mobilnych i urządzeniach do noszenia. Dziś asortyment marki obejmuje słuchawki TWS, bransoletki fitness, tablety i oczywiście smartfony.
W przeciwieństwie do wielu chińskich marek, które dezorientują konsumentów dużą liczbą serii, OPPO ma wszystko proste i logiczne: seria A – budżet, Reno – „prawie flagowce”, Find – topowe smartfony z naciskiem na zaawansowane aparaty. Nazwa ostatniej serii wyraźnie nawiązuje do telefonów Finder, od których firma rozpoczęła podbój globalnego rynku smartfonów. Gama ta obejmuje również składane telefony z elastycznym ekranem, które obecnie produkuje bardzo niewielu producentów.