Kilka dni temu napisałem tekst o tym jak w stosunkowo prosty sposób stworzyć ładne mapy. Postanowiłem trochę zmodyfikować ten artykuł żeby był bardziej zrozumiały, przejrzysty i bardziej przyjazny dla większości osób. Tworząc tamten wpis byłem przekonany, że jest on w miarę czytelny, ale dla wielu był zbyt chaotyczny. Chyba pisałem go bardziej „pod siebie”.
Zacznijmy od tego, że ładne mapy można wygenerować w kilku miejscach i za pomocą kilku ciekawych narzędzi. Chyba najpopularniejszym oprogramowaniem jest QGIS i śmiało mogę polecić ten program, z kilku powodów. Żeby stworzyć ładną i prostą mapę nie potrzebna skomplikowana wiedza, jest darmowy, a w sieci znajdziecie wiele darmowych poradników. QGIS ma niski próg wejścia, przynajmniej w przypadku prostej zabawy i nie wymaga od użytkownika skomplikowanej wiedzy jeśli chodzi o stworzenie środowiska pod tworzenie map.
Fajne mapy można zaprojektować również w aplikacji internetowej Mapbox. Tutaj jednak mowa o typowo internetowym rozwiązaniu. Oprogramowanie QGIS można pobrać na komputery i pracować na nim offline. Oczywiście po pobraniu odpowiednich map i danych, ale w większości przypadków nie potrzebne jest połączenie internetowe. Z kolei narzędzie Mapbox Studio jest dostępne z poziomu przeglądarki. Ma to swoje plusy i minusy. Jednak warto sprawdzić to rozwiązanie. Jest ono darmowe, przynajmniej jeśli chodzi o tworzenie map na własny użytek. Jak dobrze pamiętam, to opłaty pobierane są jeśli chcielibyście tworzyć aplikacje i strony internetowe wykorzystujące SDK Mapbox.
Tutaj dochodzimy do ciekawego narzędzia, które nazywa się Pretty Maps. Jest to biblioteka, dzięki której można w prosty i szybki sposób stworzyć naprawdę ładne mapy. Co prawda, nie jest tak rozbudowane jak wcześniej wymienione rozwiązania, ale nie o to tutaj chodzi. Pretty Maps służy do stworzenia ładnych map na podstawie podstawowych parametrów. A efekty są naprawdę zadowalające.
Niestety, ale Pretty Maps wymagają już większej znajomości jeśli chodzi o konfigurację i elementy Python i Open Street Maps. Do stworzenia podstawowych map, które i tak prezentują się pięknie, nie potrzebujecie tajemnej wiedzy. Możecie wykorzystać przykładowe kody, które dostępne są za darmo. Jeśli jednak chcecie pobawić się w coś bardziej skomplikowanego, to musicie zanurzyć się głębiej i głębiej.
Na początek musicie przygotować środowisko Python. Pełną instrukcję instalacji znajdziecie na oficjalnej stronie: https://www.python.org/
Do tworzenia map będziecie potrzebować bibliotek:
Do uruchomienia całości potrzebne jest oprogramowanie typu PyCharm, Spyder, Visual Studio Code itp. Nie będę tutaj faworyzował żadnego z nich. Kiedyś bawiłem się w PyCharm i VS Code, ale w tym przypadku generowanie map nie poszło po mojej myśli i ostatecznie wylądowałem w Spyder. Być może wpływ na to ma system, z którego korzystam – Fedora Gnome. Tutaj sami musicie sprawdzić co będzie dla was najbardziej odpowiednie.
Przykładowe mapy i ich kody znajdziecie tutaj: https://nbviewer.jupyter.org/github/marceloprates/prettymaps/blob/main/notebooks/examples.ipynb Znajdziecie tam naprawdę sporą dawkę kodu, który można wykorzystać do zabawy Dzięki zawartym tam informacjom można nauczyć się wielu rzeczy, można wyciągać wnioski i czerpać wiedzę. Przykłady pokazują jak stworzyć mapy łączące dzielnice, stawiają na kontrast, kolory, czy nawet wydzielają kontury budynków. Jest wiele możliwości, które daje biblioteka Pretty Maps w połączeniu z wymienionymi narzędziami.
Tworzenie map bez dodatkowego oprogramowania.
Jeśli nie chcecie bawić się w przygotowywanie całego środowiska związanego z językiem programowania Python i wymienionych bibliotek, to z pomocą przyjdzie narzędzie Google Colab. Dzięki narzędziom Google możecie uruchomić kod w ich chmurze. Nie musicie nic instalować, a dodatkowo kod nie obciąża waszej maszyny. Można to porównać do grania w chmurze, praktycznie wszystko uruchamiane jest na serwerach Google.
Żeby stworzyć mapę na serwerze Google musicie udać się na stronę https://colab.research.google.com/github/marceloprates/prettymaps/blob/master/notebooks/examples.ipynb
Uruchamiacie kod w pierwszym okienku. Następnie klikacie w menu w Środowisko wykonawcze->Uruchom ponownie środowisko wykonawcze (to jest ważny krok). Dalej uruchamiacie kolejno kod z drugiego i trzeciego okienka. Oczywiście trzecie okienko ostatecznie odpowiada za generowanie mapy. Więc tam możecie bawić się dowolnie lub wykorzystywać kody map z przykładów, które są pod tym linkiem.