Chrome jest najpopularniejszą przeglądarką na świecie i tutaj nie ma pola do dyskusji. Jednak Google postanawia dokończyć swojego dzieła i postanawia zabić funkcję blokowania reklam w swojej przeglądarce, a to może spowodować opływ użytkowników do innych rozwiązań. Czy to będzie duża ilość użytkowników, którzy wybiorą inne przeglądarki? Wątpię, bo Chrome jest pierwszym wyborem na wielu telefonach na całym świecie.
Jeśli jednak szukacie czegoś lepszego, to serdecznie zapraszam do tekstu Najlepsza przeglądarka internetowa w 2024 roku, gdzie opisuję 5 najlepszych przeglądarek na telefony i komputery.
Google już dawno uruchomił machinę pod nazwą Manifest V2, ale za chwilę dopełni dzieła wprowadzając Manifest V3. Dzięki takiemu rozwiązaniu, a raczej przez takie rozwiązanie, użytkownicy stracą dostęp do popularnych rozszerzeń, które pozwalają na blokowanie reklam. To jest naturalny ruch giganta, który dużą część wpływów uzyskuje z reklam.
Programiści będą zmuszeni do przejścia na framework Manifest V3, co uczyni Manifest V2 i wszystkie oparte na nim rozszerzenia przestarzałymi i niekompatybilnymi. Google rozpoczął ten proces, co może skutkować zakończeniem działalności wielu popularnych rozszerzeń do blokowania reklam, takich jak uBlock Origin.
Raymond Hill, główny programista uBlock Origin, wyjaśnił, że ostrzeżenie, które teraz widzą wszyscy użytkownicy, wynika z faktu, że uBlock Origin używa definicji V2. Chrome zaleca teraz przejście na rozszerzenia oparte na nowym frameworku Manifest V3. Mimo to, od pierwszego ogłoszenia o wycofaniu, niewiele się zmieniło i Google pozostaje przy swoim harmonogramie. uBlock Origin to nie jedyny dotknięty problemem dodatek, ale jest szeroko rozpoznawalny.
Google Chrome już proponuje alternatywy takie jak uBlock Origin Lite, Ghostery lub Adblock Plus. uBlock Origin Lite, stworzony zgodnie z Manifestem V3, może nie oferować wszystkich funkcji oryginału, ale programiści starają się zachować jak najwięcej z nich. W tych wtyczkach zrezygnowano z niektórych funkcji blokowania reklam i mogą one nie być tak skuteczne, jak ich poprzednie wersje.
Od nowego roku będą dostępne tylko rozszerzenia stworzone zgodnie z Manifest V3. Google dał użytkownikom korporacyjnym czas do czerwca 2025 roku na dostosowanie się do zmian.